tisdag 11 november 2014

Studiebesök på en förskola i Indien / An Indian school


Lyllost mig. Jag har just kommit hem från att ha tillbringat 2 1/2 vecka i soligt och varmt södra Indien. Först i Mamallapuram, söder om Chennai, på indiska östkusten och sedan i miljonstaden Bangalore. Sånt ger perspektiv på ens egen tillvaro –så mycket som är på ett helt annat sätt för andra människor i världen, och så bra att bli påmind om det ibland.
En av dagarna fick jag möjlighet att göra ett studiebesök i en förskola med barn i åldrarna 2-5 år.

Här sitter 5-åringarna snällt i sina bänkar och skriver "My name is..." och "I am a girl/ I am a boy" på engelska med sirlig och prydlig skrivstil. När jag kommenterade för läraren att jag tyckte de var så duktiga på att skriva för att vara så små så upprepade hon detta för barnen och avslutade med: What do you say then children?
–Thank you, Madam, skanderade genast barnen i kör.





Även för de ännu mindre barnen var aktiviteterna rätt hårt styrda. Nedan regler för läxor och i klassrummet. Dessa satt i 2 1/2 -åringarnas klassrum...


Som sagt – inte så likt Sverige, och så bra att bli påmind ibland, om att världen är på olika sätt och att allt verkligen inte är som i just vår lilla hörna av jorden.
I Indien är utbildning allt och alla som har möjlighet låter barnen gå i privat skola framför "government school" –till en kännbar kostnad.
/ I have spent 2 1/2 week in the sun of Southern India– Mamallapuram/Mahabalipuram, south of Chennai, and Bangalore. One of the days I got to visit an Indian school for children age 2-5. 
A few pictures from this visit above.



Plask, plask, jag badar "Indian style" i Indiska oceanen ihop med ett par kråkor. /Going for a swim in the Bay of Bengal.

Inga kommentarer: