lördag 13 april 2013

Västra Frölunda och Hjällbo - Göteborgs litteraturvecka

Så välkommen jag kände mig på Vättnedalsskolan när jag fick så här glada brev! Detta från Isabell.
I Göteborg genomförs varje år ett strålande bra arrangemang – Litteraturveckan. Ett stort antal författare och illustratörer (i år 45 st!) besöker skolor runt om i Göteborg och träffar barn i olika åldrar.
Innan besöket har klasserna tagit del av de böcker författarna eller illustratörerna jobbat med och är ofta laddade med många frågor och nyfikenhet. Barnbibliotekskonsulent Gertrud Widerberg är en eldsjäl bakom denna vecka och jag hoppas verkligen, verkligen att det är något som får fortsätta framöver.

Jag har träffat lågstadiebarn på skolor i Västra Frölunda och Hjällbo under veckan. På Vättnedalsskolan hade barnen jobbat jättemycket och jag fick med mig en massa fina brev och teckningar som de gjort.
Det är så roligt att se tolkningar av illustrationer från mina egna böcker. Här är det bilder av Amir och Maxim på Vättnedalsskolan, som har studerat illustrationerna och läst boken "Humstrarna".
Från Högenskolan.
I alla klasser som jag besökte gjorde barnen sina varianter på Göteborgs bibliotekskort (originalversionen är gjord av mig). Ovan syns några av många, här från en av klasserna på Högenskolan i Västra Frölunda. Och på Bläseboskolan i Hjällbo kom en lärare på ideén att sätta dit en kod så de kunde användas på riktigt på skolbiblioteket, smart.
Många, många fina barn har jag fått träffa och också många engagerade och kloka pedagoger. 
Full av intryck är jag nu -och lite trött, efter denna vecka.
Och faktiskt så kan ju skolor också boka besök av författare och illustratörer vid andra tillfällen under året, genom Författarförmedlingen. Här finns jag.
/ I have met lots and lots of kids in twelve different classes and at three different schools around town this week. Reading books together and working with illustrations.

Jag på Bläseboskolan, har på begäran fått live-teckna på tavlan ur "Gubben som grät".
Nermin på Vättnedalsskolan har skrivit så här fint till mig!
Blå himmel. Högenskolan i vårsol.

Inga kommentarer: