söndag 10 november 2013

Dagar på Tjörn / A couple of days at the Nordic Watercolour Museum (Skärhamn, Tjörn)

Jag har varit på Tjörn. På Akvarellmuseet i Skärhamn närmare bestämt. Där fick jag ta del av en späckad föreläsningsdag i fredags med storheter inom bilderboksvärlden som Almapristagaren Kitty Crowther (2010) och Gro Dahle, men också bli nyfiken på debutanter som t.ex. Nils Jarlsbo.
Joanna Rubin Dranger, professor på Konstfack höll en intressant föreläsning om visuell makt och historia kring rasstereotypa bilder (mer i "Bildskolan" här om ickestereotypa bilder.
Och som grädde på moset fick jag i lördags vara del i en hel halvdagsworkshop med ovan nämda Kitty Crowther –Yäj!
En fanfar för bilderboken – skulle man helt enkelt kunna säga.

Så här såg det ut:

Gemensamhetstecknande. / We are all drawing together, under the supervision of Kitty.
Jag har skapat en karaktär som kanske ska iväg någonstans, vad det verkar.
 /I did this character.
På Akvarellmuseet kan utställningen "Bilderbokens nya skepnader" ses t.o.m. den 16 februari -14, väl värd att besöka. Ett par exempel från utställningen nedan.
Drömsk bild av Stian Hole. /By Stian Hole.
Från utställningen, original av ill. Kamila Slocinska. /From the exhibit at the museum, illustrator Kamila Slocinska. I like it! 
/The Nordic Watercolour museum is situated in Skärhamn, Tjörn on the Swedish west coast, and right now there is an exhibit well worth visiting if you are close by! I also had the pleasure to not only listen to lectures by (among others) Kitty Crowther and Gro Dahle, but also participate in a workshop with Kitty! How fortunate! 
A new creator of picturebooks who got me curious about his work was Nils Jarlsbo, check him out here.

5 kommentarer:

Erika sa...

Jag tror att bilden är ur boken "Da latterfabriken lukkede". Och hon som gjort den heter nog Kamila Slocinska. (Förresten är jag inte alls grymt avis på workshopen med Kitty. Nänä. Inte alls.)

Pia Johansson sa...

Ah, tack Erika! Jag litar på dig och skriver ut det, tack! Och ja, det var en väldigt nice Kitty-workshop, kanske kommer det fler tillfällen!

FEE sa...

Vilken fin karaktär Pia!

Annie Huldén sa...

Det låter och ser ut som helgen var spännande!

Pia Johansson sa...

Tack, ja, bra helg har det vart!